Diyetisyen Yıldırım'dan sağlık önerileri

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi'nde Diyetisyen Hemşirelik görevini sürdüren Dilek Yıldırım ile sağlıklı yaşam hakkında bir röportaj ele aldık. Herkesin kendi vücut yapısına göre sirkadiyen ritmi (biyolojik saati) olduğunu anlatan Diyetisyen Hemşire Dilek Yıldırım, sağlıklı beslenme konusunda da uyarılarda bulundu.

PAYLAŞ

Siz değerli okuyucularımız için kaleme aldığımız röportaj şöyle: 
Kendinizi tanıtır mısınız?
Ben Dilek Yıldırım, 1985 doğumluyum. Uludağ Üniversitesi hemşirelik mezunuyum aynı zamanda Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi’nde diyetisyenlik bölümünü bitirdim. Küçük çekirdek bir ailede büyüdüm.
Mutfakla, yemekle aranız nasıldı?
Küçüklükten beri mutfağa bir zaafım vardı, anneme hep yardım etmek isterdim ama o benim derslerimle ilgilenmemi istediği için beni çok fazla mutfağa sokmazdı. İş hayatına ailemden uzak şehirlerde başlayınca mutfağa girmek zorunda kaldım.Ve zamanla mutfağa olan ilgim daha da arttı.Ailemde diyabet hastalığının  olması sebebiyle de yediğime içtiğime  hep dikkat ettim.Kısaca sağlıklı yaşam ve düzenli beslenme hayatımda hep vardı. 
Diyetisyen olmaya nasıl karar verdiniz? 
Çok uzun bir ömrüm yok ama hayatım boyunca sağlıklı beslenmeye çok özen gösterdim,dikkat ettim.Madem beslenmeye bu kadar ilgiliyim  neden  bunu profesyonelliğe döküp bir yaşam tarzı haline getirmeyeyim ki ? diye düşündüm.Diyetisyenliği araştırmaya başlayıp okumaya karar verdim. 
Sağlıklı beslenmek sizin için ne ifade ediyor? 
Sağlıklı beslenmek benim için yaşam biçimi. Ben bunu yaparken bana artısını eksisini düşünmeden yaptım, sonra bir baktım  dikkat ettiğim bir çok şey sağlık camiasında önerilen beslenme şekliyle örtüşüyor.Bir çok doğru beslenme önerisini ben zaten yapıyormuşum. Doğru beslenmeyi bir yaşam biçimi haline getirmenin gerekliliğini o zaman farkettim.Kısacası sağlıklı beslenmenin  zorunluluk değil de daha hayatın standartı haline getirip normalleştirmek gerektiği kanaatindeyim.
Beslenme düzenini sağlıklı hale getirecek bir insanın mutfağından eksik olmaması gereken gıdalar hangileri? 
Kesinlikle süt ve süt ürünleri,et, kurubaklagiller, tam tahıl ürünleri, probiyotik içeren ürünler,lif içeren sebzeler,rengarenk antioksidan dolu meyveler ve baharatlar. Mutfağımızdan üç beyazı uzaklaştırmak bize iyi gelecek .
Doğru diyet nasıl olmalı?
Kişiye özgü bir diyet olmalı. Kişinin yaptığı aktiviteler farklıdır. Sirkadiyen ritme(vücudun biyolojik saati) göre düzenlemeliyiz beslenmemizi.Mesela vücudun kendini enerjik hissettiği(17:00-18:00), serotonin salgıladığı saatlerde egzersiz yapmak daha faydalı. Akşam saat 22’daen sonra bağırsak hareketleri yavaşlıyor, 22’dan sonra yiyecek tüketmemenizi bu yüzden öneriyoruz…gibi. Sindirim yavaşladığı için kişide hazımsızlık gibi rahatsızlıklara yol açabiliyor,bunlar da bize kilo olarak geri dönebiliyor. Geceye yakın saatler ayaktaysanız eğer 1 porsiyon meyveyle birlikte bir porsiyon süt grubunu birlikte tüketmeyi  öneriyoruz. 
Diyette sıklıkla yapılan hatalar hangileri?
En büyük hata kişinin yemeği birden bire kesmesi. Vücudun kendini uyandırması için enerjiye ihtiyacı var. Hiçbir şey yenmese bile çalışan organların enerjisi nasıl karşılanacak? Karşılanmayacak, enerji alamadığı için çalışmayan organ nasıl sizin zayıflamanıza yardım edebilir?
Kilo verebilmeniz için bir şeyler yemeniz gerekiyor. Vücudu birdenbire yokluğa sokarsak, vücut kilo veriyor ama daha azını istiyor. Peki bunu nasıl daha aza indirebileceksiniz? 
Güne reçel,marmelat ya da fabrikasyon şekerlerle başlamayın. Tatlı ihtiyacınızı meyvelerle gidermeyi denemeliyiz.
Alınan ürünlerin etiketini okumalıyız. Suyun kilogram başına 30 ml tüketilmesi yeterli olacaktır.. Su yerine çay, kahve gibi şeyler tüketmeyin, eğer tüketecekseniz 1 bardak suya 1 bardak çay.Kafein tein içeren maddelerin aşırı tüketimi vücudu dehidratasyona sürükleyebilir
Hep kilo vermek isteyenlerden bahsediyoruz, bir de kilo almak isteyenler ve genellikle hüsrana uğrayanlar var. Kilo alamayanlar için genel olarak ne tavsiye ediyorsunuz?
Kilo almak isteyen kişilerin ilk önce leptin hormonuna baktırması gerekiyor. Leptin hormonu vücudun açlık ve tokluk merkezimizi kontrol eden hormondur.
Önerimiz bol yağlı, bol kalorili ve çok sık yemek yemek tarzında tavsiyelerimiz var. Öncelikle yemek öncesi sıvı şeyler yemeyin. Midedeki hacmi mümkün mertebede kalorili yiyeceklerle doldurmaya çalışalım. 
Tahin-pekmez, yumurta, kızarmış ekmek gibi kuru tüketim yapıp sıvıdan kaçınılmalı. Akşam saat kaç olursa olsun yemek yiyebilirler. Destek takviye olarak vitamin kullanabilirler.
Sporcu beslenmesi nasıl olmalı?
Son zamanlarda en trend beslenme sporcu beslenmesi. Herkesin yanlış bildiği sporcu beslenmesinin doğrusu şöyledir. Ağır egzersiz yapan, dayanıklılık sporuyla uğraşan, müsabakalara hazırlanan kişilere verdiğimiz beslenme türü. Her egzersiz yapan kişi kendini proteinden zengin besleyerek vücudunun dengesini bozuyor.
Gün içinde nasıl besleniyorsunuz? Kaç öğünde, neler tüketiyorsunuz? Bir günlük beslenmeni paylaşabilir misiniz?
Gün içinde 2 öğün yemek yiyorum. Çalışırken gün içinde aktifsem bu 3 öğüne kadar çıkıyor. 
Sabah işe gidiyorsam, 1 bardak laktozsuz süt, gün içinde beni oldukça tok tutuyor. Süt yanında da birkaç fındık veya ceviz tüketiyorum. Günlük 30ml olacak şekilde su ihtiyacımı hesaplayıp suyu öyle tüketiyorum. Öğlen salata yoğurt ve ana öğün yiyorum. Gece ise süt veya ayran, meyve var ise meyve ile günü sonlandırıyorum. Muhakkak proteini karbonhidratı ve yağı dengeleyerek tüketiyorum.
Gıda takviyelerine (Vitamin, mineral gibi) bakış açınız nasıl? Kullanılmalı mı?
Gıda takviyesine bakış açımız aslına çok olumlu değil. Gıda takviyesi için her gün spor antrenman gibi şeylerle uğraşılması gerekiyor da yemek yetmiyorsa o zaman gıda takviyesi öneriyoruz. Diyet yapan kişilere gıda takviyesi önermiyoruz. 
Suyun önemi nedir? Su içmekte zorlananlar için tavsiyeleriniz var mı?
Kendimde su içmekte zorlanıyorum yani aklıma gelmiyor. Bunun için telefonumda hatırlatma kuruyorum her 2 saatte bana su içmem gerektiğini hatırlatıyor. Suyun tadından zorlanıyorsa, suyun içine meyve koyabilir, limon koyabilir. Suya verdiği aroma tadı suyu sevdirecektir.
Suyun önemi de, kilo vermenizde büyük rol oynar, yediğimiz içtiğimiz her şeyi karaciğere, kalbe, böbreğe taşıyacak olan ve hızlandıracak olan su. 
Sağlıklı bir büyüme ve gelişme süreci için çocukların nasıl beslenmesi gerekir?
Çocukları da kendimiz gibi görmeliyiz. Kendi yeme içme stilimiz nasıl ise onlara da bunu yaptıracağız. Yemek yerken bir şeylerle ilgilenmelerini engelleyeceğiz. Çocuklar için farklı bir beslenme stili yoktur. 
Buğday ve çeşitleri besin değeri açısından zengin bir tahıl. Buğdayın içerdiği protein ve vitamini hangi gıdaları tüketerek dengeleyebiliriz?
Bizim istediğimiz tam tahıllar, B1-B5-B7-B9 açısından zengin vitaminler. İçerisinde protein var ama çok büyük bir protein yok. B vitamini bizim için çok önemli. 
Glütene alerjisi olanlar kurubaklagil, karabuğday, yulaf bunları tüketebilirler.
Önerileriniz nelerdir? 
Herkesin sorusu, “nasıl kilo verebilirim” birden bire hızlıca kilo vermeye çalışmak doğru değil çünkü  verse de en kısa zamanda geri alacak.. İnsanlara hayat standartlarına göre uygulayabileceği sürdürülebilir bir  yeme içme stilini seçmelerini öneriyorum. 

  • Etiketler
HABERİ PAYLAŞ:
BUNLARA DA BAKIN